Forslag til undervisning i Danske mønter:
Beskrivelse af et møntfund, for eksempel
Skatten fra Lundby Krat
I 1980 fandtes i Lundby Krat i Himmerland en betydelig møntskat
fra Erik Ejegods tid. Herom har Kirsten Bendixen skrevet en
lille bog: Skatten fra Lundby Krat, København (Nationalmuseet) 1993.
Besvar ud fra Bendixens bog følgende spørgsmål:
- Redegør for fundomstændighederne og -metoden
- Hvad er Danefæbestemmelserne? Har de relevans i denne sag?
- Hvor er mønterne præget, af hvem?
- Hvad anslås omfanget af udmøntningerne til?
Hvad kan en sådan oplysning bruges til?
- Hvilke resultater når Bendixen frem til indenfor emner som
stempelkoblinger, kronologi og vægtanalyser? Hvad kan det bruges til?
- Hvad er Kirsten Bendixens bud på den historiske baggrund for
udmøntningerne? Virker det sandsynligt?
- Hvad har fundet bidraget med af viden, vi ikke havde før?
Men også for den mere statistisk interesserede elev
rummer fundene rige muligheder:
Gå ind i listerne over møntfund
og se, hvor langt du kan komme med problemer af denne type:
- 1) Lav en geografisk oversigt (fx. i form af et søjlediagram)
over fundenes placering på amter. Hvordan vil du forklare de
forskelle, du finder?
- 2) Lav en oversigt over nedlæggelsestidspunkterne (søjlediagram;
vær opmærksom på at listerne kun går til ca. 1550).
Hvornår er nedlæggelserne hyppigst? Hvilke historiske begivenheder
sætter sig spor i form af flere nedlæggelser. Kombinér evt. med
spørgsmål 1).
- 3) Hvad er forholdet mellem de rent danske skatte og skatte,
der indeholder udenlandsk mønt (NB: i listerne er
som hovedregel ikke medtaget skatte med udelukkende fremmed
mønt. Her må du evt. have fat i værket
Danske Middelalderlige Skattefund I-II til komplettering)?
Er der tidspunkter eller geografiske steder, hvor fund med
udenlandske mønter er overvejende? Hvorfor?
- 4) Hvad er forholdet mellem små og større skatte? Er der landsdele
eller tidspunkter, hvor større skatte er hyppigere end gennemsnittet?
Kan det forklares?
- 5) Hvornår er skattene fundet?
Hvilke mønstre kan ses her?
Tilbage til Undervisning i Danske Mønter